Funkcionalistická Volmanova vila patřila za první republiky k nejkrásnějším soukromým rezidencím a dnes mezi ně znovu právem náleží. V době svého vzniku nesloužila rodině jen k bydlení, ale také k reprezentaci. Odehrávala se zde řada formálních i ryze přátelských setkání a dům pravidelně navštěvovali umělci a další význační hosté. Na tuto tradici dnes navazujeme a prostor znovu ožívá uměleckými díly současných mladých talentů.
Jedním z rezidenčních umělců je sklářský výtvarník František Jungvirt, který se v letošní sezoně propojil s multioborovou umělkyní Pavlínou Šváchovou. Jejich společná kolekce sběratelských unikátů navazuje na Jungvirtovu signifikantní sérii Garden, jež díky svému minimalistickému tvarosloví představuje vázu v její nejčistší podobě. K tomuto tvaru se Jungvirt opakovaně vrací a řadu Garden rozšiřuje o další kusy a limitované edice, stejně tak přidává nové barevné odstíny.
Šváchová k vázám ze sérií Garden vytvořila odnímatelnou skleněnou plastiku, která je povyšuje na umělecký objekt. Pomocí tepla přetváří skleněnou tyč na kresebnou linii, jež vystupuje z dvourozměrné roviny do prostoru a získává sochařskou kvalitu. Tyto abstraktní formy staví do pozice materializované kresby, které posouvají hranice tradičního vnímání médií. Klíčovým prvkem její tvorby je přímé zpracování skla, díky němuž se do díla promítá autentické autorské gesto. Výtvarná forma záměrně napodobuje různé styly kresby a malby, včetně dětské kresby, ve které též tkví síla umělecké svobody.
Jak Jungvirt, tak Šváchová se rádi pohybují na tenké hranici mezi designem a uměním. A občas ji úplně rozboří. Podobně jako v případě této jejich kolekce, kdy objekt může jeden den sloužit jako váza a druhý den jako výtvarné dílo. Společně pak dotváří interiér Vily Volman – svými objekty prostor částečně doplňují, současně ale do vily vnáší překvapivý, hravý prvek, u kterého je na první pohled patrné, že do období funkcionalismu nespadá. Někdy tak nechávají vázu spolu s reliéfem vyniknout, jindy s interiérem takřka splývá.
Sklářský výtvarník, designer a malíř skla František Jungvirt (*1996) vystudoval obor sklomalba při SOŠ v Třeboni a je absolventem ateliéru skla na pražské UMPRUM pod vedením sochaře Ronyho Plesla. V současnosti tvoří pod vlastní eponymní značkou františek jungvirt. Ve své práci nejčastěji využívá tradiční odkazy českého sklářství, kterým dodává nový výraz. S každým dílem se pak snaží posouvat technické a vizuální možnosti oboru. Mezi charakteristické znaky Jungvirtovy práce patří nejen hra s tvary, ale také s barvami či ručně malovanými motivy. Vedle designu užitných předmětů se věnuje tvorbě uměleckých objektů, instalací a omezených sérií ze skla. V jeho portfoliu se vyskytují designové vázy určené k běžnému užití i umělecké objekty plné fantazie.
Pavlína Šváchová (*1997) je multioborová sklářská umělkyně pohybující se mezi volným a užitým uměním. Ve své práci propojuje tradiční sklářské techniky s experimentálním a konceptuálním přístupem, přičemž klade důraz na detail, citlivou práci s barvou a promyšlenou kompozici. Vystudovala sklářské obory na SUPŠS v Železném Brodě a na Fakultě umění a designu UJEP v Ústí nad Labem, a také intermediální tvorbu na AVU v Praze. V současnosti působí jako doktorandka na Vysoké škole výtvarných umení v Bratislavě, kde se v rámci uměleckého výzkumu zaměřuje na technologické a výtvarné možnosti lampového skla. Tradiční technologie, často spojovaná s výrobou drobných figurek, se v jejím přístupu stává nejen prostředkem experimentu, ale i samostatným výtvarným jazykem.